2011-03-17 / 00:24:58 / resterande
Tänk om...?

Stora rubriker om Fukushima i pressen, det får mig att tänka på Tjernobylolyckan. 26 april 1986. Man rapporterade högre stråldoser både i Finland och Sverige. Experter tror att varken Finland eller Sverige drabbades så hårt, värst i Sverige drabbades Gävletrakten, men att strälning fanns kvar i svampar ochexempelvis renkött ett tag efteråt. Den skadliga strålningen har orsakat en ökad mängd cancer, däribland bukspottskörtelcancer och magcancer. Ibland undrar jag, tänk om mammas (och morfars, tror han också dog i cancer just innan jag föddes, om jag inte fått något helt om bakfoten) cancer beror på strålningen? Tänk om den beror på Tjernobylolyckan? Tänk om...? Inget man kan sitta och fundera på idag, det som hänt har hänt, men det är klart man får sig en funderare i sådana här tider.

Kommentarer
2011-03-18 | 23:00:24
Mima - http://mimafoto.blogg.se/

Ja, fast det man hittat i renkött visar sig (antagligen) komma från någon ö utanför sibirien där ryssarna flera gånger har haft kärnvapet tester så... man vet aldrig... Förlåt om detta är en för känslig fråga, tänker du varje dag på din mamma? <3





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg / hemsida:



Trackback