2010-11-29 / 11:25:54 / resterande
Live and let live.

Tyra Sjöstedt har en "smyckeskollektion" som heter Style by Tyra, riktigt coola smycken vissa av dem faktiskt. Nu har hon fotat ett smycke med kors på en rumpa (se här), och jäklar vilken kalabalik det blev... "Korset är en kristen symbol och du vanhedrar kristendomen genom att fota det på en rumpa, blablablablaaa.." En tjej skriver att hon tänker anmäla Tyra om hon inte tar bort korsen från Style by Tyra. Tror inte polisen kommer att ta henne så seriöst... "Jag vill anmäla Tyra Sjöstedt för att hon har kors i sin smyckeskollektion! Det vanhedrar kristendomen!"

Men denna kommentar av "Maria" är lätt den värsta:
"DITT JÄVLA SVIN!!!!! JAG HAR ALLTID TYCKT OM DIG, MEN NU KAN DU FAN DRA ÅT HELVETTE MÄNNISKA!!! VA FAN HAR DU KORS PÅ ETT PAR TROSOR SOM FALLER NER PÅ RUMPAN FÖR?? HAR DU INGEN JÄVLA SKAM I KROPPN!!! jAG TYCKER FAN ATT DU INTE HAR NÅGON RESPEKT ALLS FÖR OSS TROENDE KRISTNA SOM LÄSER DIN JÄVLA FUCKING ÄCKLIGA BLOGG!!! ANVÄND INTE KORST TILL VAD SOM HELST IDJOT!! OM JAG FÅR TAG PÅ DIG, JAA DÅ KOMMER DU INTE LEVA!!! HORJÄVEL!!!"

Okej, hon skriver alltså att Tyra inte har någon respekt för troende kristna, men jag kan lätt säga att denna Maria tydligen har ännu mindre respekt för Tyra... Allt det där mot en medmänniskor, bara för ett korshalsbands skull... Någonting gick tydligen väldigt fel i hennes inlärning om vad kristendomen går ut på... Vända andra kinden till och älska din medmänniska, eller hur var det...?

Ibland blir jag så fruktansvärt trött på folk som tar sig själva på så jävla stort allvar, som denna "Maria" gör... Hela hennes värld verkar ha rasat samma bara för att hon såg detta, hela hennes troende liv är förstört. Så fruktansvärt löjligt. Ta livet med en klackspark, allt blir så mycket lättare då. Trust me.

Vi lever på 2000-talet, vi vet hur människan utvecklades från apan, vi har vetenskapligt bevis för saker och ting, så jag har ärligt talat lite svårt att förstå varför många envisas med att tro på religioner som uppenbarligen inte stämmer, och som dessutom i nuläget för en massa skit till världen, låt mig bara ta exempel som hedersmord och katolska kyrkans bannlysningar mot preventivmedel... Jag säger inte att religion enbart är dåligt, för det har fört massa gott med sig också, till exempel lagboken är i grund och botten uppbyggd på kristendomen. Men i nuläget har vi ingen praktiskt nytta av religionen längre. Allt kyrkan gör kan man göra utan den troende delen också. Men eftersom religion uppenbarligen inte kommer att släppa taget på ett tag, så är jag av den åsikten att alla får tro som de vill, bara ingen börjar klanka ner på mig som icke-troende eller börjar ta ut det över andra. Då låter jag er vara också.

Kommentarer
2010-11-29 | 11:50:29
Sandra - http://zandra91.blogspot.com

Oj.. Hjälp. Mänskligheten skrämmer mig ibland. :|


2010-11-29 | 12:30:29
Christoffer -

Fast ja, korset är ju en helt igenom kristen symbol. Så hon den arga har förstås all rätt i världen att bli hur arg som helst. Nu tycker jag ju personligen inte att det gör något annat än att påvisa hur bakåtsträvande och dum religionen i sig är, men hon har all jävla rätt i världen att vara arg.



Var hennes tankegång faller i bitar är dock att hon inte har ett jotta att anmäla Tyra för. Hon har nämligen också all jävla rätt i världen att uttrycka sig, så som det bör vara. Sverige har en av de bästa yttrandefrihetslagstiftningarna i världen, och det är något väldigt, väldigt bra. Man kan dock se strömningar mot lagar som skulle brottsförklara "hädelse", och då på samma gång göra hela yttrandefrihetslagstiftningen impotent.



Öhm, ja, nu blev det ju mest lite lösryckta tankar snarare än en bra och löpande text, men det är grejer som jag tycker är viktiga att ha i åtanke, så att möjliga lagändringar inte bara kan ske huxflux (skulle det inte suttit fint med en folkomröstning om den nya grundlagsändringen, kanske?) på grund av oinsatthet och apati från folkets sida.

2010-11-29 | 14:02:41
Nene - http://ireene.blogg.se/

Christoffer: Bara för att man blir arg behöver man inte hoppa på andra på det där viset och hota någon till livet. Jag vet att det högst antagligen bara är tomma hot, men det är fortfarande inte okej att skriva så till någon annan. Det är mest det jag är upprörd över, det är inte det yttrandefriheten handlar om. Man kan föra fram sina åsikter på ett konstruktivt sätt, inte hota någon till livet eller kalla någon för "horjävel".


2010-11-29 | 16:29:19
Christoffer -

HAhaha... Ojdå, jag missade visst det där med dödshotet. Ärligt alltså. Då är ju tjejen verkligen crazy in the coconut.

2010-11-29 | 16:44:57
Nene - http://ireene.blogg.se/

C: haha, exakt min mening :P



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg / hemsida:



Trackback