2010-12-22 / 22:08:36 / resterande
Inspärrad.

När jag trycker in mina hörlurar ännu längre in i öronen med händerna, så låter det som om musiken är i mitt huvud. I like it, synd bara att det krävs att man trycker in dem...

Apropå något helt annat, och allvarligare, så läser jag denna bok för tillfället. Jag är fruktansvärt upprörd. Jag blir alltid upprörd av brister inom psykiatrin, speciellt när det gäller barn och unga. Att ett friskt barn som råkar ha en skit uppväxt hamnar på ett hem för mentalt instabila är för mig ofattbart. Och att de i princip knarkar ner henne med massa mediciner och att ingen lyssnar på henne är för jävligt. Och att ingen ingriper, trots att de på ett sjukhus hon hamnade till ser på blodprover att hon har oroväckande mycket medicin i blodet, trots att de efter undersökningar misstänker sexuella övergrepp, trots att de inte anser henne vara mentalt sjuk och trots att de själva hör henne berätta om hur mycket valium och andra mediciner hon får. Fan alltså. Och när hon kämpar emot blir hon injicerad med ännu mer medicin som knockar ut henne totalt och blir inlåst i ett bestraffningsrum.

Vet ni vad det värsta är? Psykiatrin är fortfarande helt åt helvete även i Sverige. Såg bland annat ett kalla Fakta-avsnitt för ett tag sedan som behandlade en aspekt av detta, läs här. Är inte personalen inom psykiatrin där för att hjälpa? För att de bryr sig om människor och vill deras bästa? Tydligen inte...

Jag har en sådan empati de som mår psykiskt dåligt, och att de inte får den hjälp de har rätt till och behöver få gör mig förbannad. Speciellt när de själva till och med frågat efter hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg / hemsida:



Trackback