2011-04-09 / 16:33:22 / vardagen i bilder
Bröd.


Bakade bröd idag, det var lätt och blev riktigt gott så jag tänkte dela med mig av receptet.

Bröddeg
5 dl vatten
50 gram (1 pkt) jäst
2 dl grahamsmjöl
ca 9 dl vetemjöl
ca 2 dl havregryn
2 tsk salt
1 msk socker

Garnering
1 ägg
Skalade sesamfrön och hela linfrön (eller vilka frön som helst i pricnip, men jag använde mig av dessa två)

Värm vattnet till ca 38 grader (eller kroppstemperatur), smula i jästen och rör runt lite så att den smälter. Rör i mjölet, och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Forma degen till "bullar" / frallor / whatever i den storlek du vill ha dem och lägg på en plåt. Låt jäsa i 30 minuter. Pensla sedan bröden med ägg (en fördel om du har en pensel, jag har ingen så jag använde gaffel och smörkniv, inte det lättaste, haha) och strö sedan över fröna. Grädda i 250 grader omkring 10-15 minuter beroende på hur stora du har gjort bröden.

Njut!

Kommentarer
2011-04-09 | 19:44:34
Noémi -

Det här ska jag pröva! :)

2011-04-09 | 20:46:44
Irene - http://ireene.blogg.se/

Noémi: Gör det, berätta hur de blev sen :D Du kan också använda bara vetemjöl ist för både vete- o grahammjöl om du inte har det hemma :P


2011-04-15 | 23:58:39
Marieh - http://Mariehsworkout.blogspot.com

Vad gott det såg ut!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg / hemsida:



Trackback