2010-11-24 / 14:52:44 / resterande
Varför kan vissa inte skillnaden mellan de och dem?

De eller dem?

Jag förstår inte. Har läääänge tänkt "nääh, det är nog bara ett fåtal personer som inte kan, det är bara det att de är de personer som råkar synas mest!" men ju fler bloggar jag läser, ju fler bloggkommentarer jag läser och ju fler texter överlag på internet jag läser, desto mer börjar jag inse att många (främst unga som hänger i "bloggvärlden") i detta land inte ens kan sitt modersmål ordentligt. (Nu snackar jag om skriftspråk, när man pratar säger man ju dom istället för både de och dem.)

Snälla, snälla, snälla, snälla, snälla snälla ni, lär er skillnaden på de och dem eller skriv helt enkelt dom istället! Det är så fult att försöka skriva korrekt svenska och sedan blanda ihop ord så där. Enligt mig i alla fall.

Jag säger inte att jag är perfekt på att stava och kan all grammatik, men jag kan i alla fall grundläggande saker som skillnaden mellan de och dem. Jag har lite svårt att förstå att vissa med svenska som modersmål inte kan detta... För mig kommer rätt ord liksom automatiskt utan att jag behöver tänka på det, det är ju mitt modersmål som jag hört och pratat i hela mitt liv, tycker det är ganska naturligt att jag kan grunderna då...

Undrar om det finns forskning om detta? Skulle vara otroligt intressant att se vad som är orsaken. Jag tror inte det är att man säger dom istället, för det har jag också gjort i hela mitt liv, men trots detta kan jag skillnaden mellan de och dem.

Jag försöker inte på något vis klanka ner på er som inte kan detta, jag tycker bara det är så otroligt konstigt.

Kommentarer
2010-11-24 | 15:14:41
' * - . pouline . - * ' - http://poulines.se/

sv: åtack!! Jag gillar din design med, fräsch! :)



hugs


2010-11-24 | 17:46:20
Dane - http://erunamiryene.blogg.se/

Samma sak med var och vart! Jag trodde bara finnarna hade problem med det, men tydligen trodde jag fel... Blir så irriterad på folk som inte kan använda det korrekt!!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg / hemsida:



Trackback